Die Forschungsuniversität, der freie Markt und die Entdemokratisierung der höheren Bildung in den USA

Autor/innen

  • Bruce Spear

DOI:

https://doi.org/10.32387/prokla.v26i104.916

Schlagworte:

Universität, Demokratisierung, USA, Bildungspolitik, Hochschulpolitik

Abstract

The paper outlines the postwar transformation of American higher education from expansive, social-democratic policies based on »guns and buttern to cunent policies based on privatization, globalization, and »economic competitiveness« and leading to increasing economic and political inequality. The effects of the adoption of the research university model on institutional and disciplinary competition are surveyed in reference to recent ideological debates in the fields American Studies and Cultural Studies.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Downloads

Veröffentlicht

1996-09-01

Zitationsvorschlag

Spear, B. (1996). Die Forschungsuniversität, der freie Markt und die Entdemokratisierung der höheren Bildung in den USA. PROKLA. Zeitschrift für Kritische Sozialwissenschaft, 26(104), 441–462. https://doi.org/10.32387/prokla.v26i104.916

Ausgabe

Rubrik

Artikel des Heftschwerpunkts